Stranice

utorak, 12. lipnja 2012.

Što je didaktička igračka?

Surfajući po internetu uočila sam da mnogi roditelji nisu baš načisto s pojmom "didaktička igračka". Još me više iznenadilo što odgovor na njihovo pitanje nisam  našla nigdje na netu. Eto zato sam odlučila malo pojasniti što je zapravo didaktička igračka.

Prvo moramo pojasniti pojam "didaktika". Pojam didaktika dolazi od grčkog glagola "didaskein" što znači poučavati, obučavati, predavati. Kao znanstvena grana didaktika se prvenstveno bavi proučavanjem pedagoško-obrazovnih procesa i usmjerena je na obrazovanje, tj. školu. U nekom širem kontekstu mogli bismo reči da je didaktika znanost o učenju i načinima učenja i poučavanja.

Didaktička igračka bi dakle bila igračka koja "poučava". Pojam se koristi najčešće za igračke koje su prvenstveno namjenjene poboljšanju motoričkih i kognitivnih sposobnosti (misaonih procesa), razvijanje koordinacije ruka-oko, učenju boja, brojeva, slova...

Evo nekih tipičnih didaktičkih igračaka i čemu služe:



Toranj za slaganje je odlična igračka za razvijanje koordinacije ruka-oko. Učite dijete da prihavati obruč s obje ruke kad ga vadi i kad ga stavlja. Ako kupite ovakav kod kojeg svaki obruč ima drugačiju strukturu tada je to i senzorička igračka. S vremenom će dijete naučiti i veličine i boje.



Ovakve slagalice su super za učenje i vježbanje pincetnog hvata. U početku je dovoljno da dijete uzima ploćice za čepić i baca ih u neku posudu, a kasnije (s oko 2 godine) početi će tražiti mjesto kamo slika pripada i samostalno pokušati vratiti sličice. Važno je poticati upotrebu obje ruke, tj. da dijete uči pincetni hvat i s lijevom i desnom rukom, jer do približno 3. godine još nije definirano hoće li dijete biti lijevak ili dešnjak. Ne forsirajte dijete da koristi desnu ruku jer želite da bude dešnjak, to jednostavno ovisi o tome koju stranu mozga dijete više koristi, a to ne ovisi o vama.



Ovo je uradi-sam didaktička igračka. Boca od omekšivača napunjena predmetima koji stanu kroz otvor. to mogu biti drvene ili plastične kuglice, komadi spužve, neke manje kocke ili kao u ovom slučaju čepovi od boca. Još jedna verzija je boca od 0,5 litara i u nju stavljene špekule. Odlično za vježbanje pincetnog hvata i koordinacije oko-ruka. OPREZ: Molim držati izvan dohvata djece i koristiti samo uz nadzor odrasle osobe zbog mogućnosti gutanja sitnih predmeta!!!




Na tržištu su razne verzije ove igračke. Ovo je nešto kompliciranija i nije najprikladnija za početak učenja oblika i ubacivanja predmeta. Za manju djecu su najbolje one koje imaju krug, četverokut i trokut. Prvo se uči samo krug, s oko 2 godine se uvodi četverokut, a kasnije trokut.



Svako dijete bi trebalo imati jedan set čaša. Najbolje su one okrugle jer dijete ne mora muku mučiti s namještanjem. Prvo se uči vađenje čašica i vračanje unutra. Kasnije se grade tornjevi. Roditelji u početku daju čašicu odgovarajuće veličine, kasnije kad dijete stekne osjećaj za veličine počet će samo uzimati čašice koje mu trebaju. Kod građenja tornja neka roditelj pridržava konstrukciju kako se ne bi srušila.



Ovakvi i slični labirinti su većini klinaca zanimljivi. Potiću razvoj fine motorike i koordinaciju ruku.



Slikovnice su jako važne iako ih mnogi ne ubrajaju u didaktičke igračke, već one tvore zasebnu skupinu s ostalim knjigama. No međutim one su vrlo važne za finu motoriku. Nije lako okretati stranice i to treba naučiti. Ako slikovnica ima još i dodatak za taktilnu ili auditivnu (slušnu) stimulaciju tada imamo i senzoričku igračku.


Olovka ili bojica i papir su jedna od najvažnijih, ali u zadnje vrijeme i najzapostavljenijih didaktičkih igračaka. Primječujem da sve više petogodišnjaka ne zna što bi s njima. Zbog izbjegavanja nereda roditelji često ne daju djeci bojice i papir, a dijete bi se već s godinu dana trebalo pomalo upoznavati s čarima crtanja i pisanja. S nekih godinu i pol dijete može crtati kružne linije. Pjevajte mu neku pjesmicu i neka dijete šara u krug. Npr. na Goljak djeci pjevaju "Čokolino, medolino, prirodno i fino".  S 2 godine dijete traba pomalo učiti vuči ravne linije. Npr. na jedan kraj papira nacrtati auto, na suprotnoj strani kućicu i tražiti od djeteta da "uparkira" auto. Naravno prvo mu pokaže roditelj, zatim vodi djetetovu ručicu, a zatim neka mališan pokuša sam. Pišite i čitajte što češće u prisutnosti djeteta. Djeca vole oponašati i tako uče. Kod nas doma svi su ludi za križaljkama pa i moj dvogodišnjak "ispunjava" križaljku. Molim paziti da dijete pravilno drži olovku!
Ovako izgleda pravilno držanje olovke. Palac "gleda" prema gore, a ručni zglob je u prirodnom položaju. Nema veze drži li dijete olovku pomoću vrhova prstiju ili punom šakom. 



Ovo je nepravilan način držanja olovke. Palac je okrenut prema dolje i ručni zglob je izvrnut.






Eto, paleta didaktičkih igračaka je ogromna, a ovo su neke koje se kod mene doma stalno vrte. Koje kupiti morate odlučiti sami, naravno ovisno o dobi i potrebama vašeg malog anđela. Ako niste sigurni možete se posavjetovati i s vašim pedijatrom ili se povežite s nekim radnim terapeutom za djecu, defektologom ili tetom iz vrtića koji će vas sigurno rado savjetovati što je primjereno za koju dob. I oprez kod igračaka s manjim djelovima da ne bi došlo do gutanja i/ili gušenja!









Nema komentara:

Objavi komentar